وبلاگ خبری پن‌لاگ: قطعنامه­ء هفتاد و دومین کنگره سالانهء پن بین­المللی در بارهء ایران

به وبلاگ خبری پن‌لاگ: قطعنامه­ء هفتاد و دومین کنگره سالانهء پن بین­المللی در بارهء ایران خوش آمدید | صفحه اصلی | تماس با ما
~   بایگانی   ~
~    تیتر آخرین اخبار    ~
~   رابطه ها   ~
وبلاگ پن‌لاگ
~    وبلاگ اعضای پن‌لاگ    ~

Friday, June 09, 2006
 

قطعنامه­ء هفتاد و دومین کنگره سالانهء پن بین­المللی در بارهء ایران

قطعنامه­ء هفتاد و دومین کنگره سالانهء پن بین­المللی در بارهء ایران



هفتاد و دومین کنگره پن بین المللی که از 22 تا 28 مه 2006 (1 – 7 خرداد 1385) در برلین برگزار شد، در موارد چندی به ایران پرداخت:



1 – کنگره نامه­ای را با امضای تمام اعضای هیئت مدیرهء پن بین­المللی و نیز امضای دیگر نمایندگان حاضر در کنگره برای آیت­الله خامنه­ای ارسال کرد که آزادی فوری رامین جهانبگلو را در آن خواستار شد (نگاه کنید به متن کامل نامه که پیش­تر در تارنماهای مختلف منتشر شده است، از جمله: http://www.rsf-persan.org/article.php3?id_article=16126).



2 – کنگره در تأیید جمع بندی کارگاه مسائل خاورمیانه از دولت ایران خواست که امکان سازماندهی، تجمع و بیان آزاد نظر را برای گروه­های مستقل از جمله کانون نویسندگان ایران فراهم آورد.



3 – کنگره در قطعنامهء مربوط به قوانین جزایی توهین و اهانت که شامل کشورهای متعددی می­شود، از جمله متذکر شده که اجماع جهانی قوانین مربوط به توهین و اهانت را با آزادی بیان ناسازگار می­داند و این اجماع باعث شده که تاکنون کشورهای متعددی این­گونه قوانین را ملغا کنند. در ادامهء همین قطعنامه، کنگره:



با ابراز نگرانی از این­که به رغم این اجماع بین­المللی چندین کشور به محاکمهء نویسندگان و روزنامه­نگاران به خاطر اهانت به دولت، نهادهای دولتی یا نمادهای ملی ادامه می­دهند، از جمله مکزیک ... و ایران که در آن دانشجو و نویسندهء داستان­های کوتاه مجتبی سمیعی­نژاد به جرم «اهانت به رهبر» زندانی شده است؛

ادامه
  منبع خبر


نظر شما: Post a Comment

<< Home

Designed by: خُسن آقا This page is powered by Blogger. Isn't yours?