وبلاگ خبری پن‌لاگ: فراخوان خامنه اى به شبيخون جديد در عرصه فرهنگى

به وبلاگ خبری پن‌لاگ: فراخوان خامنه اى به شبيخون جديد در عرصه فرهنگى خوش آمدید | صفحه اصلی | تماس با ما
~   بایگانی   ~
~    تیتر آخرین اخبار    ~
~   رابطه ها   ~
وبلاگ پن‌لاگ
~    وبلاگ اعضای پن‌لاگ    ~

Thursday, January 05, 2006
 

فراخوان خامنه اى به شبيخون جديد در عرصه فرهنگى

آيا مساله رهبر رژيم فقط تقويت سيستم مغزشويى در نظام آموزشى و افزودن بر بار خرافات تحت عنوان "علوم انسانى" است؟ و سخت گيرى بيشتر در دانشگاهها؟ يا از تاكيد وى بر "شرايط جديد" دوباره صداى ضربه شلاق هاى كارگزاران رهبر در زير زمين هاى شكنجه گاههاى دادستان مرتضوى بر پيكر اهل قلم و فرهنگ هم شنيده خواهد شد؟
سركوب گسترده مطبوعات و رسانه ها و دستگيرى و محاكمه و صدور احكام ظالمانه براى مديران مسوول نشريات و رسانه ها كم بود، حمله و هجوم به نهادهاى صنفى و فعالين كارگرى كم بود، موج پيگيرد فعالين دانشجويى در دانشگاهها كم بود، خامنه اى فراخوان به شبيخون جديد در عرصه فرهنگى داده است. او در ديدار عصر روز سه شنبه با اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى بر لزوم "تصحيح جهت گيريهاى فرهنگى كشور براساس سند چشم انداز بيست ساله" تاكيد كرده و گفته است:"بايد براى تصحيح برخى عوارض فرهنگى غلط و غير همخوان با آرايش فرهنگى انقلاب برنامه ريزى مناسب و اجرائى انجام گيرد."
وى در مورد وظايف شوراى انقلاب فرهنگى گفته است: "اين شورا بايد ضمن ارائه نقشه مهندسى فرهنگى كشور به همراه راهكارهاى اجرايى, تحقق مصوبات را تا آخرين مرحله دنبال كند."
خامنه اى البته به طور دقيق نقشه اى را كه براى گسترش انحصار و دام اسارت بر دست و پاى فرهنگ كشور بايد توسط شوراى عالى انقلاب فرهنگى پيش برده شود مطرح نكرده است. او با تاكيد بر "ارتباط مستمر شوراي‌‏عالى انقلاب فرهنگى با نخبگان حوزه و دانشگاه " سعى كرده است پس از شكست برنامه "وحدت حوزه و دانشگاه"، شوراى عالى انقلاب فرهنگى را به عنوان حلقه رابط در تحميل حوزه بر دانشگاه به كار گيرد. او از "نوسازى نظام آموزشى و تصحيح مدل قديمى رايج, توجه بيش از پيش به علوم پايه و علوم انسانى در مراكز علمى, برنامه ريزى براى توليد محصولات فرهنگى جديد همچون بازيهاى رايانه اى مناسب و اهتمام ويژه به امر نخبگان براى شناسايى و سازماندهى آنان" سخن گفته است اما جوهر هر كدام از اين ها را به نحوى كه معلوم شود كارگزاران دستگاه سركوبش در هر عرصه، سركوب چه نيروها و گرايش هايى را بايد در دستور بگذارند باز نكرده است، هر چند كارگزار او احمدى نژاد كه چون رييس دولت است رييس شوراى عالى انقلاب فرهنگى هم به شمار مى رود بلافاصله جوهر نظر خامنه اى در مورد محتواى "نوسازى نظام آموزشى" را فاش كرد و در همان جلسه در حضور خامنه اى گفت:"شوراي‌‏عالى انقلاب فرهنگى ...در دوره جديد مصمم به اصلاح جهت گيريهاى آموزشى در تمام مقاطع و همچنين اصلاح جهت گيريهاى فرهنگى است."
سخنان خامنه اى و تاكيد احمدى نژاد در مورد اصلاح جهت گيرى هاى آموزشى جاى ترديدى باقى نمى گذارد كه رژيم فرصت را براى حمله تازه اى به عرصه فرهنگى مغتنم دانسته است. خطرناك ترين بخش سخنان خامنه اى تاكيد او بر توليد بازى هاى رايانه اى نيست، هر چند مى توان حدس زد كه پيام نهفته در بازى هاى رايانه اى مورد نظر وى از چه نوع پيام هاى زهرآلود و خرافى مى تواند باشد. آنچه بيش از همه مايه نگرانى است اشاره خامنه اى به شرايط جديد است. او گفته است:"در شرايط جديد كه مردم با حضور گسترده در انتخابات پايبندى خود به اسلام, ارزشهاى انقلاب و آرمانهاى امام را بار ديگر به نمايش گذاشتند, زمينه مناسب براى تصحيح جهت گيريهاى فرهنگى كشور براساس سند چشم انداز بيست ساله فراهم شده".
خامنه اى در واقع به كارگزاران خود مى گويد كه تصفيه حساب سياسى درون حكومتى به نام "انتخابات" به تقويت قدرت وى منجر شده و شرايط را براى شبيخون جديد در عرصه فرهنگى فراهم كرده است. اما آيا مساله رهبر رژيم فقط تقويت سيستم مغزشويى در نظام آموزشى و افزودن بر بار خرافات تحت عنوان "علوم انسانى" است؟ و سخت گيرى بيشتر در دانشگاهها؟ يا از تاكيد وى بر "شرايط جديد" دوباره صداى ضربه شلاق هاى كارگزاران رهبر در زير زمين هاى شكنجه گاههاى دادستان مرتضوى بر پيكر اهل قلم و فرهنگ هم شنيده خواهد شد؟ آيا قرار است اتوبوس هاى جديدى در حركت به سمت ارمنستان از مسير منحرف شوند؟ شوهاى جديد تلويزيوني؟ سناريوهاى تازه؟ و كاردها دوباره براى گلوى دگرانديشان تير مى شوند؟
اين پرسش ها بى ربط نيست و نگرانى نسبت به عواقب و دامنه هاى موج جديد سركوب فرهنگى جدى است. اول به اين خاطر كه خامنه اى دشمن شماره يك آزادى بيان و انديشه، تجسم استبداد عريان و پاسدار پيگير واپس گرايى و تحجر و استبداد مذهبى است. كارنامه اعمال او نشان مى دهد كه تا واپسين دم حياتش از تقلا و توطئه براى سركوب آزادى هاى فكرى و فرهنگى در جامعه ما بازنخواهد ايستاد و به محض اين كه توازن قوا را به سود خود ببينند حمله خواهد كرد. و نكته دوم اين است كه تاكيد خامنه اى بر "اصلاح جهت گيرى هاى فرهنگى" مطلقا تازگى ندارد. اگر چه خامنه اى به عنوان رهبر رژيم اسلامى طبعا مايل است بر موج بازگشت به سركوبگرى هاى سال هاى اول انقلاب (تحت عنوان ارزش هاى دوران اول انقلاب) كه يكى از شعارهاى انتخاباتى احمدى نژاد هم بوده سوارى كند، اما رژيم در طول اين سالها براى انقياد عرصه فرهنگى هر چه در توان داشته انجام داده و طرحى نيست كه در جهت گسترش ارتجاع و واپس گرايى به كار نبسته باشد و در تمام اين عرصه ها هم يكى پس از ديگرى شكست خورده است. رسوايى و بى آبرويى جريانات وابسته به رژيم در سطح دانشگاهها و شكست برنامه شوم وحدت حوزه و دانشگاهها كه خمينى با بستن دانشگاهها و قتل عام هاى گسترده و خونين براى دوره اى به دانشگاه تحميل كرد، دو نمونه روشن اين شكست است. به همين دليل است كه تاكيد خامنه اى بر "برنامه ريزى مناسب و اجرائى" و "همخوان با آرايش فرهنگى انقلاب" و "تصحيح جهت گيريهاى فرهنگى كشور" بوى خون مى دهد. زيرا اين ها كه هرگز قادر نيستند در يك رقابت سالم فرهنگي، جنس عتيقه خود را مقبول مردم كنند. اين ها بايد صداهاى آزاد را يكى پس از ديگرى سركوب كنند و تريبون ها را يكى پس از ديگرى حتى بر روى خودى هايشان ببنندند تا بتوانند به عنوان جريان به حيات خود ادامه دهند.
شعار تصحيح جهت گيرى فرهنگى كشور از سوى خامنه اى در تركيب با دولت امنيتى - شبه نظامى دستگاه ولايت كه دستان وزرايش خونين تر از هميشه است، نگرانى نسبت به تاخت و تاز جديد ارتجاع حاكم در عرصه فرهنگى را شدت مى دهد.
  منبع خبر


نظر شما: Post a Comment

<< Home

Designed by: خُسن آقا This page is powered by Blogger. Isn't yours?