وبلاگ خبری پن‌لاگ: حقوق زنان و بنيادگرايى

به وبلاگ خبری پن‌لاگ: حقوق زنان و بنيادگرايى خوش آمدید | صفحه اصلی | تماس با ما
~   بایگانی   ~
~    تیتر آخرین اخبار    ~
~   رابطه ها   ~
وبلاگ پن‌لاگ
~    وبلاگ اعضای پن‌لاگ    ~

Thursday, March 09, 2006
 

حقوق زنان و بنيادگرايى

محافظه كارى در اخلاق، مناسبات خانوادگي، حقوق فردي، جايگاه اجتماعى و نابرابرى در بازار كار پايه مشترك تحديد حقوق زنان در غرب و شرق است
روشنگرى: ابعاد نابرابرى ها در جهان كنونى در حق زنان در حدى است كه حصاركشى نابرابرى ها و كشيدن تصوير جامعى از آن را بسيار دشوار كرده است. با اين حال پوشيده نيست كه نئوليبراليسم در غرب و بنيادگرايى مذهبى در شرق دو پايه اصلى دشمنى و تحديد حقوق زنان هستند. اين دو اگر چه به دو شيوه متفاوت عمل مى كنند و قالب يكى بخشا "سكولار" است، ديگرى مستقيما مذهب، اما تا جايى كه به زنان و حقوق زنان برمى گردد، محافظه كارى در اخلاق، مناسبات خانوادگي، حقوق فردي، جايگاه اجتماعى و نابرابرى در بازار كار پايه و تكيه گاه مشترك براى هر دو به شمار مى آيد.
در زمينه نحوه برخورد به زنان در رژيم هاى بنيادگراى مذهبي، رژيم جمهورى اسلامى احتمالا مشمئزكننده ترين نمونه است. فقط كافيست اشاره كرد كه طبق تازه ترين آمارهاى منتشره توسط فعالين ايرانى دفاع از حقوق بشر تنها طى يك سال اخير 18 مورد بازداشت از فعالين زن، 11 مورد احضار به نهادهاى امنيتي، 11 مورد محاكمه، 4 مورد صدور حكم، 19 مورد حكم اعدام و 4 مورد اجراى حكم اعدام، 1372 مورد دستگيرى هاى دسته جمعي، 3مورد بازجويى توسط نهادهاى امنيتى و 3 مورد توقيف نشريات با مديران مسوول زن صورت گرفته است. زنان در قوانين كار،‌ در بيمه، در ارث، در حضانت فرزند، در پوشش، در آموزش، در اشتغال از تبعيض ساختارى و قانونى شده رنج مى برند و قوانين ازدواج آنها را به برده جنسى بى حقوق مردان تبديل كرده است. جمهورى اسلامى يك سيستم كامل آپارتايد جنسى ساخته است كه با سركوب روزانه از آن پاسدارى مى كند. رژيم، سركوب زنان را به نوعى دماسنج سياسى تبديل كرده است؛ به نحوى كه هر گاه موقعيت خود را متزلزل مى بيند و لازم مى داند كه با پراكندن جو وحشت و ارعاب جلوى پيشروى مردم را بگيرد، اول از همه به بهانه "ترويج عفت" و "مبارزه با مفاسد" به زنان حمله مى كند.
  منبع خبر


نظر شما: Post a Comment

<< Home

Designed by: خُسن آقا This page is powered by Blogger. Isn't yours?