وبلاگ خبری پن‌لاگ: بيانيه آمريکا در شوراي‌ حكام در باره پرونده هسته اى ايران

به وبلاگ خبری پن‌لاگ: بيانيه آمريکا در شوراي‌ حكام در باره پرونده هسته اى ايران خوش آمدید | صفحه اصلی | تماس با ما
~   بایگانی   ~
~    تیتر آخرین اخبار    ~
~   رابطه ها   ~
وبلاگ پن‌لاگ
~    وبلاگ اعضای پن‌لاگ    ~

Thursday, March 09, 2006
 

بيانيه آمريکا در شوراي‌ حكام در باره پرونده هسته اى ايران

18اسفند:بيانيه آمريکا در شوراي‌ حكام در باره پرونده هسته اى ايران
متن کامل بيانيه آمريکا در شورای حکام به نقل از خبرگزارى مهر:
آقای رئيس ؛
دولت من از گزارش ٢٧ فوريه مديرکل آژانس و ادامه حمايت از تلاشهای جاری شديد آژانس در ايران استقبال مي‌کند.
ماه گذشته، موضوع ايران را به شورای امنيت سازمان ملل گزارش کرديم که يادآورمی شد ايران تعهدات بين المللی خود را نقض کرده و اعتماد بين المللی را از دست داده است. شورای امنيت منتظر گزارش دکتر البرادعی پيش از اتخاذ اقدام رسمی است.
گزارش مديرکل به طور چشمگير نشان مي‌دهد که ايران - در هر مورد - در برآورده کردن درخواست‌های تصميم ٤ فوريه شورای حکام کوتاهی کرده است. مايلم که به همکارانم متذکر شوم که تاريخ اين درخواست‌ها به درخواست‌های سپتامبر سال ٢٠٠٥ و بسياری از قطعنامه‌های پيشين باز مي‌گردد. در اين پنج ماه از زمانی که شورای حکام يافته‌های خود را منتشر کرد رهبران ايران هيچ کاری برای افزايش اعتماد بين المللی انجام ندادند. کاملا برعکس ، رفتارشان تنها نگرانيهای بين المللی درباره دستيابی به تسليحات هسته‌ای را افزايش داده است.
از زمان آخرين نشست، ايران به همکاری داوطلبانه با آژانس پايان داد، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرد و غنی سازی اورانيوم را در نطنز آغاز کرد. هيچکدام از سوالات باقی مانده جدی درباره برنامه هسته‌ای ايران حل نشده است زيرا ايران به خودداری از ارائه اطلاعات و دسترسي‌ها ادامه مي‌دهد. در نتيجه سرپيچی ايران، آژانس از دادن تضمين‌هايی دراين باره که مواد يا فعاليتهای هسته‌ای اعلام نشده ندارد، ناتوان باقی مانده است. آمريکا در نتيجه گيری گزارش دکتر البرادعی مبنی برنگرانی آژانس از روشن نشدن ترديدهای جدی درباره دامنه و ماهيت برنامه هسته‌ای ايران حتی پس از سه سال بازرسی فشرده، سهيم است.
آژانس قادر به تاييد توضيحات اجباری و معوقه ايران نيست و بسياری از اين توضيحات را رضايتبخش نمي‌داند يا اينکه فهرستی ازتناقضات و ناهماهنگي‌ها در اعلاميه‌های ايران درحال افزايش است. در اين بين ايران فعالانه با برنامه غنی سازی خود درحال حرکت به جلو است. ايران به آژانس اطلاع داد که قصد دارد اولين سانتريفوژهای 3000 p-1 را در پاييز سال جاری در نطنز نصب کند. ايران هم اکنون يک ذخيره ٨٥ تن از UF6 که اگر غنی شود ممکن است مواد کافی برای حدود ١٠ اسلحه هسته‌ای توليد کند را دراختيار دارد.
هر چند ايران تلاش‌های هسته‌ای خود را به عنوان توسعه و تحقيقات بی خطر مي‌داند ، بسيار مشخص است که ايران تصميم دارد به يک توانمندی غنی سازی در مقياس وسيع دست يابد و هر چه زودتر به اين هدف نائل شود. ايران اين اقدامات را عليرغم درخواست‌های بين المللی گسترده برای تعليق تمامی فعاليتهای مربوط به غنی سازی از جمله تحقيق و توسعه اتخاذ کرده است. ما از اين اقدامات نگران شديم که هدف ايران محدود به يافتن مهارت در تمامی ابعاد چرخه سوخت هسته‌ای نيست، بلکه گسترش قالبگيری فلز اوانيوم غنی شده و تقليل يافته به داخل نيمکره‌ها است.
  منبع خبر


نظر شما: Post a Comment

<< Home

Designed by: خُسن آقا This page is powered by Blogger. Isn't yours?