وبلاگ خبری پن‌لاگ: استفان کاظمي، بابت قتل مادرش زهرا کاظمی 17 ميليون دلار خسارت از رژيم ايران طلب کرد.

به وبلاگ خبری پن‌لاگ: استفان کاظمي، بابت قتل مادرش زهرا کاظمی 17 ميليون دلار خسارت از رژيم ايران طلب کرد. خوش آمدید | صفحه اصلی | تماس با ما
~   بایگانی   ~
~    تیتر آخرین اخبار    ~
~   رابطه ها   ~
وبلاگ پن‌لاگ
~    وبلاگ اعضای پن‌لاگ    ~

Thursday, July 06, 2006
 

استفان کاظمي، بابت قتل مادرش زهرا کاظمی 17 ميليون دلار خسارت از رژيم ايران طلب کرد.

بی بی سی
کانادا بارها خوستار تحقيقاتی "جدی و قابل اعتماد" درباره مرگ خانم کاظمی شده اما دولت ايران اين درخواست را رد کرده است
فرزند زهرا کاظمي، خبرنگار عکاسی که سه سال پيش در زندان اوين تهران به شيوه مشکوکی جان خود را از دست داد، از دولت ايران به دادگاهی در کانادا شکايت کرده و خواهان دريافت هفده ميليون دلار غرامت شده است.
سلمان (استفان) هاشمی که همچون مادرش تابعيت کانادايی دارد طی دادخواستی به دادگاهی در ايالت کبک کانادا، حکومت ايران و همچنين رهبر اين کشور، دادستان تهران و يکی از مسئولان زندان اوين تهران را در مرگ مادر خود و لطماتی که مرگ مادرش برايش به همراه آورده مسئول دانسته و خواهان دريافت غرامت شده است.

زهرا کاظمی هنگامی که در ماه ژوئن سال 2003 در مقابل ورودی اصلی زندان اوين در تهران درحال تهيه عکس از تجمع خانواده گروهی از زندانيان سياسی بود بازداشت شد.

او در بازداشتگاه دچار آسيب ديدگی مغزی شد و پس از انتقال به بيمارستان در دهم ژوئيه 2003 (نوزدهم تير) درگذشت.

دادگاه ابتدا مرگ زهرا کاظمی را قتل شبه عمد اعلام کرد و يکی از مأموران اطلاعاتی را در اين ارتباط مجرم شناخت ولی دادگاه تجديدنظر اين حکم را نقض کرد و رأی داد که مرگ خانم کاظمی تصادفی بوده و او بر اثر کاهش قند خون ناشی از اعتصاب غذا، در حال ايستادن به زمين سقوط کرده و دچار ضربديدگی به سرش شده است.

اما وکلای خانم کاظمی معتقدند مرگ او "قتل عمد" بوده و وی بر اثر ضربه ای درگذشته که "يک نماينده عاليرتبه قضائی" به سرش وارد کرده است.

دولت کانادا بارها خوستار تحقيقاتی "جدی و قابل اعتماد" درباره مرگ خانم کاظمی شده اما دولت ايران اين درخواست را رد کرده است.

در اين ميان، پزشکی ايرانی به نام شهرام اعظم که اخيراً به کانادا پناهنده شده ادعا کرده که همان پزشکی بوده که زهرا کاظمی را پس از انتقال از بازداشتگاه به بيمارستان معاينه کرده و متوجه آثار شکنجه و احتمالاً تجاوز به او شده است.

مقامهای ايرانی ادعاهای اين فرد را کاملاً کذب می خوانند اما دولت کانادا بر اساس اظهارات وی و قرائن ديگر، شماری از مسئولان قضائی و مأموران امنيتي، از جمله سعيد مرتضوی دادستان تهران را به شکنجه زهرا کاظمی متهم می کند.

اخيراً که آقای مرتضوی به نمايندگی از ايران در نشست افتتاحيه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئيس شرکت کرده بود، سلمان هاشمی از دولت کانادا درخواست کرد فوراً از مقامات سوئيسی بخواهد آقای مرتضوی را بازداشت کنند.

دولت کانادا با پيگيری درخواست وی در زمانی که احتمال می رفت سعيد مرتضوی سوئيس را ترک کرده باشد تا از راه آلمان به ايران بازگردد، از دولت آلمان خواست او را بازداشت کند تا به اتهام جنايت عليه بشريت محاکمه شود.
  منبع خبر


نظر شما: Post a Comment

<< Home

Designed by: خُسن آقا This page is powered by Blogger. Isn't yours?