وبلاگ خبری پن‌لاگ: تندی لحن فرانسه و واکنش ايران

به وبلاگ خبری پن‌لاگ: تندی لحن فرانسه و واکنش ايران خوش آمدید | صفحه اصلی | تماس با ما
~   بایگانی   ~
~    تیتر آخرین اخبار    ~
~   رابطه ها   ~
وبلاگ پن‌لاگ
~    وبلاگ اعضای پن‌لاگ    ~

Friday, December 08, 2006
 

تندی لحن فرانسه و واکنش ايران

پس از اينکه شش قدرت جهانی نتوانستند در نشست خود در پاريس بر سر چگونگی تحريم ايران به منظور محدود ساختن فعاليت اتمی اين کشور به توافق برسند، 150 نماينده مجلس فرانسه طی نامه ای به رئيس جمهور کشورشان خواهان آن شدند که وی برای جلوگيری از گسترش سلاح هسته ای در جهان، مواضع شديدتری اتخاذ کند.
اين نمايندگان به هر دو جناح راست و چپ مجلس فرانسه تعلق دارند، از حزب محافظه کار اتحاد جنبش مردمی گرفته تا حزب ميانه روی اتحاد دموکراسی فرانسوی و احزاب چپگرای سوسياليست و کمونيست و همچنين حزب سبزها.
نمايندگان مجلس فرانسه در نامه خود از آنچه خطر ايران خوانده اند ابراز نگرانی کرده و از رئيس جمهور فرانسه خواسته اند که در صف دولتهايی جای گيرد که به صورت صريح و بدون اتخاذ هيچگونه موضع دوپهلو به دنبال تحريم ايرانند.
برخی سياستمداران فرانسوی طی روزهای گذشته لحنی تندتر از گذشته نسبت به ايران اتخاذ کرده اند.
وزيرخارجه فرانسه گفته که کشورش "مشتاق" به تحريم ايران است و هرچه زودتر بايد ايران را تحريم کرد.
اما در ميان اين موضعگيريها آنچه واکنش رسمی ايران را برانگيخته، اظهارات سگولن رويال، نامزد سوسياليستها برای انتخابات آتی رياست جمهوری فرانسه است که با کل فعاليت اتمی ايران، حتی فعاليت صلحجويانه اتمی نيز ابراز مخالفت کرده است.
در واکنش به اين موضعگيری، علی آهنی سفير ايران در فرانسه در گفتگو با راديو فرانسوی ار. ت. ال سخنان خانم رويال را غير واقع بينانه خوانده و گفته که اين سخنان به اعتبار پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای اتمی لطمه می ‌زند.
تعدادی از نمايندگان مجلس ايران نيز طی تذکری به وزير امورخارجه اين کشور خواستار اتخاذ اقداماتی در قبال موضعگيريهای مقامات فرانسوی شده اند.
در پی خودداری ايران از عمل به قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد در تعليق بخشهای حساس برنامه اتمی اش از جمله غنی سازی اورانيوم، اعضای دائم اين شورا از جمله فرانسه در حال بررسی راههايی برای اعمال فشار بر ايرانند تا اين کشور را وادار به محدود ساختن فعاليت اتمی خود کنند.
ناکامی نشست پاريس که در اين زمينه تشکيل شد، ظاهراً ناشی از ايرادهای روسيه به پيشنهاد اروپاييها بوده است که خواهان تحريم ايرانند.
وزير امور خارجه روسيه تدابير تنبيهی که سه دولت اروپايی بريتانيا، فرانسه و آلمان عليه ايران پيشنهاد داده اند، "غيرمسئولانه و مخرب" خوانده است.
از سوی ديگر مقامهای ايرانی مکرراً اعلام کرده اند که حاضر به توقف فعاليت اتمی خود که آن را تنها برای تأمين انرژی می دانند، نيستند.
  منبع خبر


نظر شما: Post a Comment

<< Home

Designed by: خُسن آقا This page is powered by Blogger. Isn't yours?