وبلاگ خبری پن‌لاگ: چگونه فيلترينگ جمهوري اسلامي را خنثي کنيم؟ - سام قندچي

به وبلاگ خبری پن‌لاگ: چگونه فيلترينگ جمهوري اسلامي را خنثي کنيم؟ - سام قندچي خوش آمدید | صفحه اصلی | تماس با ما
~   بایگانی   ~
~    تیتر آخرین اخبار    ~
~   رابطه ها   ~
وبلاگ پن‌لاگ
~    وبلاگ اعضای پن‌لاگ    ~

Saturday, September 24, 2005
 

چگونه فيلترينگ جمهوري اسلامي را خنثي کنيم؟ - سام قندچي

بيش از سه سال پيش در مارس ۲۰۰۲ من مقاله اي نوشتم درباره استفاده از پراکسي براي خواندن مطالب اينترنت که فيلتر شده اند [http://www.ghandchi.com/119-Proxy.htm]. در آنزمان تازه تعداد بسيار معدودي از سايتهاي سياسي از طريق جمهوري اسلامي بوسيله فيلترينگ سانسور ميشدند و رژيم هم اصلأ نميگفت چنين کاري ميکند. هنوز براي رژيم اينترنت آنقدر مهم نبود و مشغول بستن روزنامه ها بود.

آنها هم که از نظر تکنيکي کار فيلترينگ رژيم را ميکردند، و ظاهرأ سازنده شبکه اينترنت در بخشي از ايران بودند، وقتي من در يک گروه خبري اينترنتي از آنها مستقيمأ اين سؤال را کردم گفتند که سايت هاي سکسي را براي مدارس فيلتر ميکنند، که نشان ميداد در اين کار درگير بودند. من به آنها گفتم که يک کاربر اينترنتي مثل يک خانواده ميتواند آنگونه محتوائي را که دوست دارد براي خود يا کودکان خانواده فيلتر کند، نه آنکه رژيم براي همه موسسات و مردم ايران تصميم بگيرد.

در عين حال يکي دو سايت سياسي را هم نام بردم که شنيده بودم در شبکه اينترنتي مدارس ايران که اين افراد در ساختن آن درگير بودند فيلتر شده بودند، و آنها جواب دادند که آن ها تروريست هستند، و بعد پرسيدم که آيا آنها در اينترنت کار تروريستي ميکردند، و پرسيدم که چه تضميني هست که شما همين سانسور را فردا درباره ديگران بکار نبريد.

آنها ديگر ساکت شدند و جوابي ندادند و سالها ست نميگويند که چقدر آنها دست اندر کار اين سانسور در ايران و کار تکنيکي براي ايجاد فيلتر هستند، زماني که امروز در ايران نه تنها سايتهاي بسيار معتدل سياسي هم تحمل نميشوند، بلکه مهمترين بحث هاي مستند و علمي و تاريخي بخاطر فيلترينگ سايت هاي مستند سانسور ميشوند.

من آرزو دارم روزي اين افراد به جلو بيايند و به جهان بگويند که چگونه اين زندان اوين براي اينترنت در ايران ساخته شد. اين موضوع شخصي نيست و همانطور که امثال اوپن هايمر پس از جنگ دوم جهاني به اشتباه خود اذعان کردند، اين ها نيز اين را به ملت ايران مديونند......... متن کامل
  منبع خبر


نظر شما: Post a Comment

<< Home

Designed by: خُسن آقا This page is powered by Blogger. Isn't yours?