وبلاگ خبری پن‌لاگ: لایحه پیشنهادی قانون مجازات اسلامی: حکم اعدام برای "ارتداد"

به وبلاگ خبری پن‌لاگ: لایحه پیشنهادی قانون مجازات اسلامی: حکم اعدام برای "ارتداد" خوش آمدید | صفحه اصلی | تماس با ما
~   بایگانی   ~
~    تیتر آخرین اخبار    ~
~   رابطه ها   ~
وبلاگ پن‌لاگ
~    وبلاگ اعضای پن‌لاگ    ~

Tuesday, February 12, 2008
 

لایحه پیشنهادی قانون مجازات اسلامی: حکم اعدام برای "ارتداد"

شبكه خبر مسيحيان فارسی زبان: لایحه پیشنهادی قانون مجازات اسلامی در مجلس مورد بررسی قرار گرفت. در این لایحه جرم‌های جدیدی تعریف شده که مجازات اعدام دارد از جمله "ارتداد".
لایحه آیین دادرسی كیفری و قانون مجازات اسلامی از سوی قوه‌ی قضائیه به دولت ارسال شد تا به وزیر دادگستری تحویل داده شود.
به گزارش اداره روابط عمومی قوه قضائیه مسئولان عالی قضایی لوایح آیین دادرسی كیفری و قانون مجازات اسلامی كه از سوی قوه قضائیه بازنگری و تدوین شده بود در اجرای بند دوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی به منظور سیر مراحل تصویب آن در مجلس برای ارائه دولت به وزیر دادگستری تحویل داده شد.
همچنین لایحه قضایی قانون مجازات اسلامی برای طی مراحل تصویب به وزیر دادگستری ارائه شد.
این لایحه كه برای اولین بار به سبك كدبندی جدید تنظیم و تدوین شده است مشتمل بر یك مقدمه، چهار باب و ۲۱ فصل می باشد.
قانون مجازات اسلامي مجموعه مقررات كيفري حاكم برجرايم و مجازات‌هاي شرعي است كه بر جرايم خاص مقرر شده (حدود، قصاص، ديات) همچنين مجازات‌هاي تعزيري است كه درقانون بر عموم جرايم مقرر گرديده است.
در لایحه پیشنهادی قانون مجازات اسلامی که در مجلس مورد بررسی قرار گرفت، جرم‌های جدیدی تعریف شده که مجازات اعدام دارد، از جمله "ارتداد" تغيير دين و ‏توهین به مقدسات مذهبی و سحر و جادو ... و حکم سنگسار در این لایحه همچنان ‏پابرجاست،
‏ ‎ ‎‏ قانون مجازات اسلامی که اکنون در کشور اجرا می‌شود، مصوب ۱۳۷۰ است و دوره آزمایشی و موقتی اجرای آن ‏توسط مجلس پنجم و ششم تصویب شده است. طرح قانون مجازات اسلامی که به مجلس هفتم ارائه شده به ‏دوره آزمایشی پایان داده و این قانون دائمی مجازات در کشورمان خواهد بود.
به دليل طولاني بودن مطلب ما فقط نگاهي خواهيم داشت به مبحث هاي فصل دوم در تعريف ( جرايم و مجازات هاي حد )
در مبحث چهارم مجازات اعدام را برای "سب‌النبی" یعنی توهین به پیامبر و خانواده او تعریف می‌کند.
ماده 1-224 : هر كس پيامبر اسلام را دشنام دهد يا قذف كند،سب‌النبي‎ ‎بوده ومحكوم به حد قتل ‏مي‌شود‎.
‎تبصره- قذف يا دشنام به هريک از ائمه معصومين و يا فاطمه زهرا در حکم سب‎ ‎النبی است‎.‎
مبحث پنجم - مربوط به تعریف مجازات اعدام برای فردی است که پدر یا مادرش مسلمان بوده‌ ولی خودش مسلمان ‏نیست. یعنی بخواهد خود دين خود را انتخاب كند و يا تغيير دين بدهد چنين فردي مرتد مي باشد.ماده 3-225: مرتد بر دو نوع است: فطري و ملي‎. ‎ ماده 4-225 : مرتد فطري كسي است كه حداقل يكي از والدين او در حال انعقاد نطفه‎ ‎مسلمان بوده و بعد از ‏بلوغش اظهار اسلام كرده و سپس از اسلام خارج شود‎. ‎ ماده 5-225: مرتد ملي كسي است كه والدين وي در حال انعقاد نطفه غير مسلمان بوده و‎ ‎بعد از بلوغش به اسلام ‏گرويده و سپس از اسلام خارج و به دين ديگري برگردد‎. ‎ ماده 6-225: هر گاه کسی که حداقل يکی از والدين او در حال انعقاد نطفه مسلمان بوده‎ ‎بعد از بلوغ بدون آن‌که ‏تظاهر به اسلام نمايد، اختيار کفر کند درحکم مرتد ملی است‎. ‎ ماده 7-225 : حد مرتد فطري قتل است‎. ‎ ماده 8-225 : حد مرتد ملي قتل است؛ اما بعد از قطعيت حکم تا سه روز ارشاد وتوصيه به‎ ‎توبه مي شود و چنان‌که ‏توبه ننمايد، كشته مي‌شود‎ .
ماده 10-225: حد زني كه مرتد شده، اعم از فطري و ملي حبس دايم است و ضمن حبس طبق‎ ‎نظر دادگاه ‏تضييقاتي بر وي اعمال و نيز ارشاد و توصيه به توبه مي‌شود و چنانچه توبه‎ ‎نمايد، بلافاصله آزاد مي‌گردد‎.
حکم "ارتداد" از نظر حقوقی قتل است. ‏
یک نکته اساسی در تعریف اینگونه مجازات‌ها این است که هیچکس نمی‌تواند مانع از اجرای آنها شود.‏
  منبع خبر


نظر شما: Post a Comment

<< Home

Designed by: خُسن آقا This page is powered by Blogger. Isn't yours?