وبلاگ خبری پن‌لاگ: قطعنامه تحريم ايران تصويب شد

به وبلاگ خبری پن‌لاگ: قطعنامه تحريم ايران تصويب شد خوش آمدید | صفحه اصلی | تماس با ما
~   بایگانی   ~
~    تیتر آخرین اخبار    ~
~   رابطه ها   ~
وبلاگ پن‌لاگ
~    وبلاگ اعضای پن‌لاگ    ~

Sunday, December 24, 2006
 

قطعنامه تحريم ايران تصويب شد

اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه ای را تصويب کردند که بنابر آن، صدور مواد و تجهيزاتی به ايران که با فعاليتهای حساسيت برانگيز اتمی ارتباط داشته باشند ممنوع می شود.
بر اساس اين قطعنامه که به دنبال خودداری ايران از توقف غنی سازی اورانيوم در قطعنامه های پيشين شورای امنيت به تصويب رسيده، دارايی های برخی موسسات و افراد مرتبط با برنامه های هسته ای ايران در خارج از اين کشور مسدود می شود.

الخاندرو ولف، نماينده آمريکا در سازمان ملل، ايران را به تلاش برای دستيابی به تسليحات هسته ای متهم کرد و خواستار اعمال هرچه سريعتر تحريم های تصويب شده عليه برنامه اتمی جمهوری اسلامی شد.

در همين حال جواد ظريف، نماينده ايران در سازمان ملل، پس از رای گيری در شورای امنيت از آنچه 'اقدامات بی پايه و غيرقانونی' خواند، انتقاد کرده و گفت: "امروز برای نظام منع گسترش [سلاح های هسته ای] روز بدی است."

پيش نويس قطعنامه تحريم ايران را ابتدا بريتانيا و فرانسه با همراهی آلمان که عضو شورای امنيت نيست تنظيم کردند و آمريکا نيز موافقت خود را با آن اعلام کرد اما به دليل مخالفت روسيه و چين، اين پيش نويس چند بار اصلاح شد تا اينکه به تصويب رسيد.


انجام اينگونه اقدامات سياسی وغيرحقوقی شورای امنيت، نمی‌ تواند حقوق حقه و مسلم كشورها را محدود و يا در اجراء و اعمال آنها مانع ‌تراشی كند، بلكه صرفا بی ‌اعتبار شدن تصميمات شورای امنيت را در پی خواهد داشت


بيانيه وزارت امور خارجه ايران

بريتانيا از طراحان قطعنامه تحريم ايران بوده و مارگارت بکت وزيرخارجه بريتانيا از تصويب اين قطعنامه استقبال کرده و گفته است رأی شورای امنيت به تحريم ايران نشان داد که اعضای جامعه جهانی در تلاش برای اطمينان يافتن از اينکه ايران دست به توليد سلاح اتمی نزند همچنان با يکديگر همصدا هستند.

اما وزارت امور خارجه ايران در بيانيه ای اقدام شورای امنيت را "فرا قانونی و خارج از چهارچوب وظايف شورا [ی امنيت] و برخلاف مقررات صريح منشور ملل متحد" ناميده و آن را سبب "بی ‌اعتبار شدن تصميمات شورای امنيت" دانسته است.

چين و روسيه هر دو دارای روابط گسترده تجاری با ايرانند و روسيه فراهم آورنده اصلی فناوری اتمی برای ايران است.

رئيس جمهور ايران پيشتر تهديد کرده بود که مناسبات خود را با کشورهايی که از تحريم اين کشور حمايت کنند مورد بازبينی قرار خواهد داد.

همچنين روز شنبه، ساعاتی پيش از آغاز جلسه شورای امنيت، غلامعلی حداد عادل، رئيس مجلس ايران، هشدار داده بود که در صورت تصويب قطعنامه عليه ايران، اين کشور در همکاری خود با آژانس بين المللی انرژی اتمی تجديد نظر می کند.

در حالی که کشورهای طرفدار تحريم ايران، نسبت به اهداف فعاليت اتمی اين کشور ابراز نگرانی می کنند ايران برنامه هسته ای خود را کاملاً صلح آميز می داند و اعلام کرده که حتی با وجود تحريم اين برنامه را ادامه خواهد داد.
  منبع خبر


نظر شما: Post a Comment

<< Home

Designed by: خُسن آقا This page is powered by Blogger. Isn't yours?